Het wordt steeds duidelijker dat de traditionele manier van communiceren over pensioen met presentaties, nieuwsbrieven en krantjes vrij slecht werkt. Mensen waarderen hun pensioenregeling nauwelijks en doordat ze de gevolgen van keuzes niet echt begrijpen, gebruiken ze hun keuzemogelijkheden niet. Dat kan heel nadelig voor ze uitpakken.
Ook voor werkgevers is dit een slechte zaak. Hoe mooi de pensioenregeling ook is, de waardering voor arbeidsvoorwaarden en de werkgever die de arbeidsvoorwaarden aanbiedt gaat er met de traditionele communicatiemethoden niet op vooruit. Gelukkig kan het ook anders.
Hieronder vind je onze artikelen over pensioencommunicatie. En mocht je vragen hebben, dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen. We helpen je graag.
Pensioencommunicatie en fintech
Het blijkt niet mee te vallen om mensen hun pensioen goed te laten begrijpen. En dat is behoorlijk nadelig voor medewerkers en hun werkgevers. Er wordt hard gewerkt aan oplossingen hiervoor. Ook met financiële technologie (fintech) wordt dit probleem te lijf gegaan. Niet alles is succesvol. Maar werkgevers die het op een slimme manier inzetten, zien grote positieve effecten. De inzet van fintech blijkt ook verrassend simpel te zijn.
Gratis pensioencommunicatie… Doen?
Het afgelopen jaar onderzocht de overheid de effectiviteit van pensioencommunicatie. De conclusies schreef minister Koolmees in een brief aan de Tweede Kamer. In de brief zit ook een belangrijke aanbeveling over de toekomst van pensioencommunicatie: het moet individueler. Daar zijn we het van harte mee eens.
Pensioenfondsen en verzekeraars bieden steeds vaker ook pensioencommunicatie aan. “Gratis” zelfs. Het kan soms een goed idee zijn om daar gebruik van te maken. Maar “gratis” bestaat niet en meestal zijn er betere opties.
Pensioeninformatie wordt beter, maar helpt het?
In de pensioenwereld begint eindelijk het besef door te sijpelen, dat de bestaande manieren van pensioencommunicatie niet goed werken. Daarom lopen er nu initiatieven om daar wat aan te gaan doen. Daar ga je vast wat van merken de komende tijd maar het zal niet veel gaan opleveren. Hierna lees je waarom niet en welke oplossing daarvoor in opkomst is.