Waarom gaat pensioen voor later ook over nu?


Bij veel medewerkers leeft het misverstand dat pensioen iets voor ver weg en later is. Vast wel belangrijk maar zeker niet urgent.

Vaak heeft pensioen geen enkele betekenis in de beleving van je medewerkers. In het wat slechtere geval vinden ze het vooral “administratief gedoe”. In het slechtste maar vaak voorkomende geval maken ze er zich zorgen over en proberen er dan maar niet te veel aan te denken.

Veel werkgevers zitten er ongeveer net zo in. Daarom laten ze het maar zo. Dat kan hun medewerkers heel wat kosten. De werkgever ook trouwens.

Werkgevers beginnen te ontdekken dat het ook anders kan. Dat pensioen ook betekenis en waarde heeft voor nu en daarom nu al aandacht verdient. Steeds meer werkgevers vragen ons dan ook of we ze kunnen helpen die bewustwording bij hun medewerkers te vergroten.

Direct naar vragen en antwoorden



Werkgevers en medewerkers vermijden het pensioenonderwerp en dat kost ze (veel) geld

Uit onderzoek en onze eigen praktijkervaring weten we dat mensen heel weinig interesse in pensioen hebben. We kunnen het zelfs meten. We zien hoe vaak mensen inloggen op het pensioenportaal en of ze de keuzemogelijkheden die worden geboden benutten. En dat blijkt zelden te zijn. Bijna niemand doet het.

Dat kost op verschillende manieren veel geld

  • Medewerkers die niet kiezen, kiezen daarmee voor de standaardkeuzes die de pensioenuitvoerder instelt. Dat kunnen toevallig voor een groep medewerkers de optimale keuzes zijn maar zeker niet voor iedereen. Door bijvoorbeeld onnodige dure dekkingen of verkeerde instellingen voor het beleggen laten mensen soms tientallen procenten pensioen liggen. Zo zouden ze nooit met hun huidige salaris omgaan. Schrijnend dat ze dat met hun toekomstig salaris (pensioen) dan wel doen.
  • Het pensioen maakt in de beleving van medewerkers dan geen deel uit van de arbeidsbeloning. Ze zijn bij wijze van spreken blijer met de laptop die ze permanent mogen lenen dan met het pensioen. Terwijl de laptop een bijna te verwaarlozen waarde heeft ten opzichte van de waarde van het pensioen. In die zin is pensioen voor de werkgever vaak weggegooid geld.

Mensen vermijden het pensioenonderwerp om psychologische redenen

  • Het is gewoon geen leuk onderwerp. Het is net zoiets als de belastingaangifte. Dus hoe minder tijd je er aan hoeft te besteden hoe beter.
  • Pensioen is zo abstract, met getallen en procenten dat de betekenis verdwijnt. Dan gaat het ook nog over een verre toekomst en daarmee verdwijnt definitief elk gevoel van relevatie.
  • Mensen horen steeds dat Nederland een heel goed pensioenstelsel heeft. Werkgevers melden in sollicitatieprocedures dat ze een mooie pensioenregeling bieden. Dat geeft de indruk dat het vanzelf allemaal wel goed zal komen.
  • Mensen horen ook berichten over een onhoudbaar stelsel, afstempelen, protesten van gepensioneerden over het niet indexeren van pensioen. Dat we steeds later met pensioen moeten om het betaalbaar te houden. Dat “de jongeren de rekening betalen en straks geen pensioen krijgen”. Allemaal vage noties die samen de indruk geven dat “er voor mij straks toch niks is”. Dus waarom zou je je druk maken?
  • Door de abstractie van pensioen doorzien mensen effecten van hun keuzes niet. Ze zijn bang om per ongeluk een verkeerde keuze te maken. Ze gaan er dan vanuit dat de standaardkeuzes in elk geval wel goed genoeg zullen zijn. Dus ze houden het maar zo.

Door het pensioen concreet naar het nu te brengen ontstaat de interesse en waardering wel

De desinteresse van medewerkers en werkgevers voor pensioen is dus kostbaar. Maar omdat we de oorzaak kennen is dat ook oplosbaar. En het werkt! Dat ervaren onze klanten elke keer dat we de oplossing implementeren. Het staat er bol van in de ervaringen die onze klanten op onze website delen.

Klik hier voor klantervaringen

Met effectieve pensioencommunicatie kun je als werkgever het pensioen naar het hier en nu brengen. Dat moet je dan wel op een manier doen die werkt. Pensioeninformatie aanbieden werkt bijvoorbeeld niet. Al maak je het nog zo gezellig en éénvoudig, bijna altijd bevestigt het je medewerkers alleen maar in de ideeën over pensioen die ze al hebben.

Het pensioen naar het hier en nu brengen werkt wel. Maar hoe doe je dat? Dat werkt optimaal als je dat aanpakt volgens onderstaande punten. (Het kan ook anders, maar voor het optimale effect noemen we hier zaken die je aan een optimaal resultaat helpen).

  • Vertaal de abstracties van de getallen en procenten naar het dagelijks leven van elke medewerker. Dus niet alleen: “je ontvangt 15.000 euro pensioen van ons als werkgever”, maar “Je kunt gewoon in je huis blijven wonen”.
  • Omdat het dagelijks leven van elke medewerker anders is, kun je dit alleen doen op individuele basis. Voor elke medewerker dus op maat gemaakte uitleg.
  • Op maat gemaakte uitleg vraagt dat je het dagelijks leven van je medewerker, diens situatie en wensen goed kent. Dan heb je het dus al gauw over een individueel gesprek.
  • Mensen kiezen altijd twee keer:
    • ik maak mentaal de keuze
    • ik neem de acties om de mentale keuze uit te voeren

Dat betekent ook dat er twee “afbreukmogelijkheden” zijn.

Vaak worden genomen besluiten over pensioen toch niet uitgevoerd. Mensen voeren de acties die nodig zijn om de gewenste verandering met de pensioenuitvoerder te regelen niet uit.  Daarom onze laatste tip:

  • Bied je medewerkers concreet hulp bij het doorgeven van de keuzes. Dat kan de adviseur doen die het pensioengesprek met je medewerker voerde of iemand in je bedrijf die verantwoordelijk is voor het pensioen.

Neem contact op als we je kunnen helpen de waarde die in je pensioenregeling te ontsluiten. We helpen je graag!




Vragen en antwoorden

Waardoor ontstaat de desinteresse in pensioen

  • Mensen vinden het saai
  • Mensen vinden het onbegrijpelijk en abstract
  • Mensen vinden het “nog ver weg”
  • mensen zijn bang om verkeerde keuzes te maken
  • Mensen gaan er van uit dat het wel goed geregeld zal zijn, of juist dat ze toch niks krijgen.

Waarom zou er meer interesse in pensioen moeten zijn?

Medewerkers maken dan betere keuzes en dat kan tientallen procenten meer pensioen opleveren bij dezelfde inleg. Het geeft ze ook een rustiger en veiliger gevoel. Dit samen zorgt er voor dat ze hun arbeidsvoorwaarden en werkgever beter waarderen.

Wat levert pensioencommunicatie op?

Als het goed gebeurt:

  • medewerkers maken betere keuzes en verhogen daarmee drastisch hun pensioen
  • medewerkers waarderen hun arbeidsvoorwaarden en werkgever hoger

Wat kost pensioencommunicatie?

Dat hangt er van af.
De voordeligste optie is het opzetten van een medewerkersportaal. Dat geeft een groot effect op de waardering van het pensioen en kan voor minder dan 100 euro per maand geregeld zijn. De beste aanpak is individuele gesprekken per medewerker. Dat is uiteraard duurder maar geeft wel het maximale effect.









Mark Jordens
Innovatiemanager