Bel: 030 - 251 9881
Edmond Halley
  • Home
  • Onze diensten
    • Pensioen- en actuarieel advies
      • Pensioenadvies werkgever
      • Pensioenadvies ondernemingsraad
      • Pensioenadvies pensioenfondsen
    • PensioenCommunicatie
    • PensioenSupport
  • Klantcases
  • Onze visie/missie
  • Ontmoet het team
  • Artikelen/blogs
    • Ontvang updates over artikelen/blogs
    • Wet toekomst pensioenen updates
    • Download boekje: Het nieuwe pensioen
    • Al onze artikelen
    • Pensioen en onderhoud pensioenadministratie
    • Pensioen kerncijfers 2023
    • Thema: Pensioencommunicatie
  • Vacatures
  • Contact
  • Menu Menu

  • Advies pensioen

PensioenCommunicatie

Met passende pensioencommunicatie verdubbel je de waarde van je bedrijfspensioen


Alieke legt pensioen uit Heel eerlijk? Vaak staan de kosten voor de pensioenregeling in geen verhouding tot de waardering ervan door de medewerkers. Meer (dure) pensioencommunicatie verbetert daar meestal weinig aan. En tóch is het mogelijk om met pensioencommunicatie de waarde van de pensioenregeling in de beleving van de medewerkers sterk te verhogen.

De ervaring van waarde ontstaat pas bij de vertaling van de bedragen van de pensioenregeling naar de persoonlijke leefsituatie van de medewerker. Dát zorgt voor de aantoonbare hogere waardering van het pensioen, de arbeidsvoorwaarden en de werkgever. Daarom doen wij het zo.

De basis is de eigen PensioenVanWerkgever website. Je kiest zelf welke modules je daar aan toevoegt.

Werkt het echt? Onze klanten vertellen het hier:

Klantervaringen


  • Je eigen PensioenVan bedrijfswebsite

    De totale financiële positie van elke medewerker simpel en overzichtelijk in beeld

    Dat doen we met een website die op de naam van jouw bedrijf staat. Je medewerker logt daar op in en door de opzet van de website ontstaat moeiteloos begrip van haar of zijn pensioen (en de waarde daar van).

    • Geen abstracties: we rekenen alles om naar concrete netto maandbedragen, specifiek voor de medewerker.
    • De medewerkers zien het pensioen van jullie bedrijf, hun AOW én het pensioen dat ze bij voorgaande werkgevers hebben staan.
    • We spreken geen “pensioens’ maar helder Nederlands (of Engels als je wilt).

    Filmpje: hoe dit voor je medewerkers werkt

    klik en regel simpel een persoonlijke demonstratie

    De PensioenVanWebsite van je bedrijf is de basis voor alle pensioencommunicatie. Lees hieronder meer.

  • Groepspresentaties

    Voor een krachtig signaal en als kick-off 

    Met een groepspresentatie breng je op een efficiënte manier aan je medewerkers pensioeninformatie over. Dat kan live in een zaal of online.

    In nauw overleg met de opdrachtgever ontwerpen we de opbouw van de presentatie, de scripts, de inhoud en de plaatjes. Dat kan efficiënt omdat we diverse bouwstenen al kant en klaar beschikbaar hebben. Tijdens de presentatie zelf varieert onze rol. Soms geven we delen van de presentatie en soms geven werkgever en ondernemingsraad de presentatie en zijn we alleen maar achtervang voor het beantwoorden van vragen.

    Het PensioenVanWerkgever portaal levert inhoud

    Het PensioenVanWerkgever portaal levert enkele inhoudelijke onderdelen van de presentatie. Daarmee leggen we de hoofdzaken van de pensioenregeling glashelder uit zonder pensioentaal te gebruiken. Na de presentatie houden je werknemers toegang tot hun persoonlijk deel van PensioenVan.

    We gebruiken PensioenVan ook voor de uitnodigingen, inschrijving en planning. Dit regelwerk nemen we van je over.

    Groepspresentaties zijn vooral nuttig in twee situaties

    • Om als werkgever en ondernemingsraad het belang van pensioen als arbeidsvoorwaarde te benadrukken.
    • Als kick off en inleiding op een uitgebreider pensioencommunicatie traject.
  • Persoonlijke pensioengesprekken

    Het krachtigste instrument dat we kennen voor de vertaling naar betekenis en het creëren van waarde

    Pensioencommunicatie heeft alleen zin als het betekenis aan pensioen geeft

    Met “betekenis” bedoelen we dat de medewerkers begrijpen wat het pensioen voor hun dagelijks leven betekent. Dus niet: “Het pensioen is gebaseerd op dienstjaren, de pensioengrondslag en de franchise”. Niet eens: ”Je pensioen wordt naar verwachting 20.000 euro per jaar”.

    Om pensioen écht een positieve waardering in de beleving van de medewerker te geven is nóg verdere concretisering nodig. Bijvoorbeeld: “De gedroomde caravan gaat wel lukken, maar die buitenkeuken zit er dan niet meer in”. Of voor een jong gezin: “Als je zou overlijden, dan kan je gezin gewoon in je huis blijven wonen.”

    Herkenning van de waarde en begrip van het pensioen ontstaat op het moment dat de adviseur de belangen van de medewerker, zijn of haar gezinssituatie en het pensioen met elkaar verbindt.  Dat is belangrijk want alleen vanuit dat begrip kan een medewerker kiezen uit de opties die de pensioenregeling biedt.

    Een standaard gesprek leidt niet tot begrip, waardering of actie

    Wij voeren de individuele pensioengesprekken op het betekenisniveau omdat we weten dat dit echt werkt.

    Infographic over betekenisniveaus in pensioencommunicatie: lees meer >>

    Het PensioenVanWerkgever portaal levert de persoonlijke informatie

    Het PensioenVan portaal levert de medewerker en pensioenadviseur alle gegevens die nodig zijn voor het persoonlijk pensioengesprek. Doordat die gegevens niet meer verzameld hoeven worden, bespaart dat tijd bij adviseur en medewerker. Die tijd kan volledig aan het nuttige deel van het pensioengesprek besteed worden: de vertaling naar betekenis voor de medewerker en hulp bij het maken van keuzes.

    De rol van het PensioenVan portaal: lees meer >>

    De hele uitnodiging-, inschrijving-, planning- en gesprekslogistiek regelen wij.

    Ook daarvoor gebruiken we het PensioenVan portaal.

    Persoonlijke pensioengesprekken zijn vooral waardevol in vier situaties

    • Als je het belangrijk vindt dat je medewerkers echt begrijpen wat je pensioenregeling voor hen doet.
    • Als je als werkgever de waardering van je pensioenregeling wilt laten toenemen.
    • Als je wilt zorgen dat je medewerkers de pensioenkeuzes maken die het best bij hen passen.
    • Bij overgang naar een nieuwe pensioenregeling.
  • Wijziging van de pensioenregeling

    Alles draait om de acceptatie en communicatie speelt daarin een hoofdrol

    Een wijziging van de pensioenregeling is een wijziging van de arbeidsvoorwaarden. Om de regeling te kunnen wijzigen moet de werkgever aan wettelijke eisen voldoen. Een belangrijke is, dat elke medewerker individueel instemt met de wijziging. Ook als de ondernemingsraad al heeft ingestemd met de wijziging en ook als het een verbetering van de pensioenregeling is.

    Deze instemming is natuurlijk het makkelijkst te verkrijgen als de medewerkers heel goed begrijpen waarom de regeling wordt gewijzigd en wat dit voor hen persoonlijk betekent. Door jaren ervaring weten we wat daar de succesfactoren voor zijn en hoe je ze vorm geeft om succes te creëren.

    Tien succesfactoren voor een soepel verlopend instemmingstraject.  Lees meer >>

    Wanneer de wijziging reëel is en de succesfactoren worden nageleefd levert dit vier enorme voordelen op.

    • Passief instemmen volstaat. Alleen bij bezwaar hoeven medewerkers te reageren. Dat scheelt enorm veel administratie en vastlegging.
    • Bezwaren zijn zeldzaam en als er dan toch een bezwaar komt is dat bijna altijd éénvoudig op te lossen.
    • Medewerkers zijn positiever over de nieuwe regeling, de arbeidsvoorwaarden en hun werkgever dan vóór de wijziging.
    • Een snelle, efficiënte en probleemloze invoering van de wijziging van de pensioenregeling.

    Een projectmatige aanpak verzekert het resultaat

    Wat de best passende pensioencommunicatie aanpak is, varieert per situatie en bedrijf. We stellen in overleg met je bedrijf een plan op dat we vastleggen in een planningsoverzicht. Vanuit overzicht kunnen we als de situatie daarom vraagt gemakkelijk dingen wijzigen. Ook weer in overleg natuurlijk.

    Naast het proces zijn ook inhoud, taalgebruik, ondersteunende visualisatie en toonzetting doorslaggevend voor succes. Onze ervaren content ontwikkelaars werken samen met je bedrijf om dit optimaal aan te laten sluiten bij het doel en de doelgroep. Daarbij zetten we bewezen effectieve neuro linguïstische technieken in voor het beste resultaat.

    Voorbeeld van een pensioencommunicatie planningsoverzicht: Klik hier >>

  • MedewerkersHelpdesk

    Pensioencommunicatie stopt nooit

    Zolang je bedrijf een pensioenregeling heeft en medewerkers ontkom je niet aan pensioencommunicatie. Medewerkers nemen afscheid, ze trouwen of scheiden, ze pensioneren, ze krijgen kinderen of je neemt nieuwe medewerkers aan. Al deze gebeurtenissen roepen pensioenvragen op (en als ze dat niet doen, zouden ze dat moeten doen…). Deze vragen kosten de HR afdeling vaak veel tijd en niet altijd is de kennis in huis om de juiste antwoorden te vinden.

    Het PensioenVanWerkgever portaal geeft antwoorden en voorkomt vragen

    Medewerkers kunnen zelfstandig al veel antwoorden op hun vragen vinden in hun PensioenVan portaal. Op twee manieren:

    • Het portaal biedt de werknemers een continu actueel overzicht van hun totale huidig inkomen en pensioeninkomen in netto bedragen per maand. Dat scheelt al heel veel vragen.
    • Het portaal bevat uitgebreide en simpel beschreven instructies per levensgebeurtenis waarmee de medewerkers veel antwoorden vinden. De instructies zijn zo beschreven dat medewerkers ook weten wat ze zelf kunnen doen om veel voorkomende zaken zelf op te lossen.

    Onze PensioenSupport medewerkers helpen online met lastige pensioenvragen

    Als de medewerker er niet zelf uit komt met behulp van het PensioenVan portaal, helpen onze ervaren PensioenSupport medewerkers. Zij maken bijvoorbeeld complexere pensioenberekeningen, regelen juridische zaken en werken samen met pensioenuitvoerders om dingen te regelen.

    Ook zij gebruiken het PensioenVan portaal als basis voor de informatie die nodig is om een medewerker snel en juist te helpen. Doordat het portaal alle benodigde basisinformatie levert hoeft die niet handmatig door je medewerker of ons verzameld te worden. Dat bespaart aan beide kanten tijd (en kosten).

    De pensioenhelpdesk voor medewerkers is een onderdeel van PensioenSupport.

Naar PensioenSupport

Kunnen we je helpen met effectieve pensioencommunicatie?

Pensioencommunicatie moet geen onderwerp zijn dat naast je pensioenregeling staat. Daarvoor is het te belangrijk. Het bepaalt voor een groot deel hoe de pensioenregeling van je bedrijf wordt gewaardeerd en of je medewerkers er uit halen wat er voor hen in zit.

Een integrale aanpak die het pensioen zo dicht mogelijk bij de leefwereld van de medewerkers brengt geeft overtuigend het beste resultaat. En terwijl pensioencommunicatie niet gratis is kan het, als dat echt nodig is, vaak wel kostenneutraal ingezet worden.

Als je meer over effectieve pensioencommunicatie voor je medewerkers wilt weten neem dan gerust contact op. We helpen je graag!



Contactgegevens

Meer informatie


Klantervaringen
Artikelen pensioencommunicatie
Onze contactgegevens

Contactgegevens

Edmond Halley B.V.

Computerweg 11 3542 DP Utrecht

T: 030-251 9881
E: advies@edmondhalley.nl

Navigatie

Home
Klantcases
Ontmoet het team
Update blogs/artikelen
Publicaties aanvragen
Contact

Diensten

PensioenAdvies en actuariaat
PensioenCommunicatie
PensioenSupport

Update blogs/artikelen
Op update blogs abonneren
Publicaties aanvragen

Zakelijk

Algemene voorwaarden
Tarieven
Beloningsbeleid

Dienstverleningsdocumenten:
Pensioenvraag
Vermogen opbouwen
Risico’s afdekken

© Copyright Edmond Halley | Kwaaijongens, rebels in oplossingen
  • Klachtenprocedure advisering
  • Klachtenprocedure opleiden
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy policy
  • Privacy statement
  • Cookie verklaring
Scroll naar bovenzijde
Je eigen pensioenportaal voor je medewerkers

Sorry, je browser ondersteunt MP4 filmpjes niet

De voor- en nadelen van persoonlijke pensioengesprekken

Nadelen persoonlijke pensioengesprek:

  • – Het kost meer dan niets doen
    (maar: er zijn vaak manieren om het toch kostenneutraal te kunnen aanbieden)

Voordelen persoonlijk pensioengesprek:

  • – De waardering voor de pensioenregeling stijgt. Dit effect meten we en maken we inzichtelijk voor de opdrachtgever
  • – Zet aan tot actie: medewerkers maken de pensioenkeuzes die in hun eigen belang zijn
  • – Belang en betekenis van pensioen wordt de medewerkers duidelijk
  • – Waardering voor arbeidsvoorwaarden en werkgever stijgt
De rol van het PensioenVan portaal bij persoonlijke pensioengesprekken

Het persoonlijk pensioengesprek voeren we met behulp van het PensioenVan portaal

PensioenVan medewerkerspensioenportal

 

  • – Bevat gebruiksklaar alle actuele pensioengegevens van de medewerker.
  • – Toont de actuele bedragen concrete bedragen van alle pensioenelementen in netto maandbedragen
  • – Toont ook de pensioendelen opgebouwd die bij eerdere werkgevers staan en het pensioen van de overheid: totaalbeeld.
  • – Toont netto inkomensbedragen per maand nu en na pensionering in één oogopslag.
  • – Toont in netto bedragen de gevolgen van keuzes in scenario overzichten zodat de werknemer begrepen keuzes maakt.

 

Het verzamelen van de pensioengegevens gaat simpel en snel

Wij stellen het pensioenportaal in op basis van de kenmerken van de pensioenregeling van je bedrijf. Dat is het deel dat voor alle medewerkers hetzelfde is. De medewerker vult vervolgens het loonbedrag in dat hij op zijn loonstrookje vindt, zijn leeftijd en de datum dat hij of zij in dienst kwam. Dat is al voldoende om de pensioenregeling van je bedrijf in Netto maandelijkse Eurobedragen te tonen.

Om het complete pensioenoverzicht te tonen gebruikt PensioenVan een bestandje dat de medewerker van de website “MijnPensioenoverzicht” oppikt en vervolgens aan zijn PensioenVan koppelt. Dat gaat zo éénvoudig dat we daar nog nooit een probleem mee gehad hebben.

Privacy gegarandeerd en AVG proof

Aan “onze kant” van het pensioenvan portaal leggen we alleen de algemene gegevens van de pensioenregeling vast. Niet alleen slaan we persoonlijke gegevens niet op, we krijgen ze zelfs niet ter beschikking! Er valt dus niets op te slaan voor ons.

Dat werkt zo:

De persoonlijke gegevens van de deelnemer staan alleen op zijn computer of telefoon. De ingevoerde salarisgegevens en het bestandje van MijnPensioenoverzicht worden in de vorm van een testbestandje alleen op haar of zijn eigen apparaat opgeslagen. Het pensioenoverzicht wordt ook niet op het portaal samengesteld op basis van de gegevens. Dat gebeurt alleen op het apparaat van de medewerker. Alleen daar komen de gegevens van de pensioenregeling en de persoonlijke gegevens op zijn apparaat samen om het overzicht te genereren.

Bij een persoonlijk adviesgesprek kan de medewerker er voor kiezen eenmalig een setje persoonlijke gegevens naar de pensioenadviseur te sturen, die dit gebruikt om op haar of zijn computer het totaalbeeld van de deelnemer te genereren zodat daar samen naar gekeken kan worden. Na éénmalig gebruik worden deze persoonlijke direct gewist.

Voorbeeld van een pensioencommunicatie planningsoverzicht

Voorbeeld planning pensioencommunicatie

Tien succesfactoren voor een soepel verlopend instemmingstraject
  • – Pensioencommunicatie niet als sluitstuk aan het eind, maar medewerkers vanaf de start meenemen in het wijzigingsproces.
  • – Eensgezinde berichten van werkgever en ondernemingsraad.
  • – Alle communicatie grijpt in elkaar wat betreft boodschap, taalgebruik en stijl. Ook die van externe partijen zoals de pensioenuitvoerder.
  • – Gefaseerde informatieverstrekking die in elke fase steeds specifieker wordt.
  • – Totale afwezigheid van pensioenjargon.
  • – Abstracties en berekeningen maximaal vermijden, geen “maatmanberekeningen” gebruiken bijvoorbeeld.
  • – Elke medewerkers ziet voor haar of hem persoonlijk het verschil in concrete bedragen tussen de oude en de nieuwe situatie.
  • – Persoonlijke pensioengesprekken.
  • – Individuele begeleiding bij het maken van keuzes binnen de pensioenregeling.
  • – Vlekkeloze, probleemloze, simpele processen voor aanmelden en inschrijven voor informatiesessies en persoonlijke gesprekken.
Pensioen en geld zijn op zichzelf "waarde-loos"

Persoonlijk pensioengesprek piramide

Voor- en nadelen van groepspresentaties

Voordelen van een groepspresentatie

  • – Veel mensen tegelijk dus in die zin efficiënt
  • – Lage kosten per deelnemer
  • – Je voldoet aan een groot deel van je wettelijke pensioencommunicatie verplichtingen
  • – Het geeft het signaal af dat het onderwerp belangrijk is
  • – Mits juist opgebouwd, kun je een positieve houding ten opzichte van pensioen bevorderen

Nadelen van een groepspresentatie

  • – Mensen nemen maar heel weinig informatie op vanuit een presentatie
  • – Interactie is beperkt mogelijk, mensen blijven vaak met vragen over hun eigen situatie zitten
  • – Voor de medewerkers weinig flexibel. Ze hebben maar één of enkele momenten waarop ze een presentatie kunnen bijwonen
  • – Geen vertaling naar het persoonlijke leven van de medewerkers. Daardoor is het effect op de waardering van het pensioen beperkt